باسم يوسف:مرسى هو اللى قال ممكن نضحى"بشوية ناس"عشان الوطن يمشى + فيديو

ADSENSE

انتقد الإعلامى الساخر "باسم يوسف" الرئيس المعزول فى اقتراحه بالتضحية ببعض الناس للحفاظ على الوطن"، عندما قال مرسى: "يعنى ممكن نضحى بشوية عشان الوطن يمشى".

وعرض الإعلامى الساخر وجهتى نظر الإعلام الخاص بعد عزل الرئيس السابق مرسى بين فرحة عارمة، من معارضيه، وحزن من مؤيديه.

وقال "باسم" خلال برنامجه "البرنامج"، الذى يذاع على فضائية "Cbc"، إن هناك أشخاصا كثيرين من معارضى مرسى كانوا ينتظرون خطابه الأخير لإصلاح البلاد، ولكنه للأسف لم يكن على لسانه إلا كلمة "شرعية"، وكانوا ينتظرون أن يطفئ النيران ولكنه "أشعلها".

ووصف "باسم" ردود الفعل الغاضبة والمطالبة بعزل مرسى، بأنها تشبه ردود فعل المصريين أمام مباراة مصر وغانا.

وعلى غرار أغنية "جدو على"، عرض الإعلامى الساخر باسم يوسف، أغنية وصفها بالتعليمية، والتى يهديها للأطفال لتشرح لهم كل ما حدث فى مصر من أول الثورة، ساخرا فيها من الإخوان والرئيس المعزول محمد مرسى. 

تقول كلمات الأغنية "بعد الثورة جالنا رئيس، كان مفكرنا قراطيس، جانا بالصندوق، وسبناه يسوق علشان عايزين من النهضة ندوق، والرئيس طلع كداب، النهضة كانت فكرة هباب، خوف شعبه بالإرهاب، ساق فى غباوته، لم جماعته، ولبسنا فى الشلة بتاعته، ما هو بالصندوق، وسبناه يسوق، أتاريه خازوق، معمول للشعب، والشعب قرر يثور، ياخد جماعته ويغور، مش عايزين إخوان any more، عاند الشعب، فنزل الشعب، حلق للشعب وكمل اللعب، وساق فى غباوته، لم جماعته، ولبسنا فى الشلة بتاعته، ما هو بالصندوق، وسبناه يسوق، والسيسى طرقع بيان، قرر.. الإخوان، قال له معاك يومين كمان، قاله أحيه، بتعمل كده ليه؟، معايا شرعية، بتمشينى ليه؟، والسيسى لعبها صح، الإخوان ابتدوا بالدح، حسوا إن الكرسى بح، اعتصموا فى رابعة، ونهضة وجيزة والهتافات كانت لذيذة".

انظر فيديو

http://www.youtube.com/watch?v=U7dbb0e20g8

عن اليوم السابع

 

إضافة تعليق

   





Scroll to top